CASE Renforsin Ranta

Suunnittelu takaa tietoverkon tulevaisuuden

Renforsin Ranta on Kajaanissa sijaitseva yritysalue, jonka UPM perusti vuonna 2008 Kajaanin tehtaansa entisiin tiloihin. Renforsin Rannasta on saanut kotinsa jo yli 20 yritystä, joista 17 on uusia. Yritysalueen tavoitteena on olla lähivuosina työpaikka yli 400:lle ihmiselle. Yritysalue on hyvä kasvualusta eri toimialojen yrityksille, sillä se tarjoaa yrittäjilleen vahvan alueellisen tuen, hyvät liikenneyhteydet sekä valmiin tietoverkon, johon on helppo tulla. Renforsin Ranta on ollut Ymonin asiakas lähes perustamisestaan asti.

Eri tarpeisiin erilaiset ratkaisut

Renforsin Rannan tietoverkkoa ovat kehittäneet järjestelmäasiantuntija Antti J. Niskanen ja johtaja Jarmo Torvinen. Molemmat ovat olleet UPM:n miehiä kiitettävän pitkään - Torvinen 20 vuotta ja Niskanen 36 vuotta.

- Tietoverkkomme on erittäin mittava. Se kattaa koko yritysalueen, joka on kooltaan kaksi neliökilometriä. Yhteinen visiomme Ymonin kanssa oli, että suunnittelemme tietoverkon alusta asti kokonaisuutena, Niskanen linjaa.

- Tietoverkkomme erityispiirre on se, että sen on palveltava hyvin ja turvallisesti eri kokoisia ja monella eri toimialalla olevia yrityksiä. Sen on siis huomioitava yritysten hyvin erilaiset liiketoiminnalliset tarpeet. Olemme tehneet Ymonin kanssa tietoverkkomme rakenteesta suunnitelman, jossa on otettu huomioon lähivuosien kehitysnäkymät. Ymon hoitaa nyt yritysalueemme tietoverkon ylläpidon ja vastaa yhteyskeskuksemme palveluista. Ymon myös tekee liittymät kaikille uusille yrityksille, Torvinen kertoo.

Yhteistyön tuloksena Renforsin Rannalla on yritysalueen kattava oma tietoverkko, joka mahdollistaa myös kaikkien yrityskohtaisten erikoisvaateiden huomioonottamisen esimerkiksi tietoturvan suhteen. Yritysalueella on lisäksi käytössä julkinen Internet, joka on tarkoitus laajentaa myös langattomaksi.

Hyvin suunniteltuun tietoverkkoon on helppo tulla

- Monet alueemme yrittäjistä ovat sanoneet yllättyneensä helppoudesta ja nopeudesta, jolla he ovat voineet tulla tietoverkkoomme. Olemme saaneet kiitosta siitä, että esimerkiksi verkkoyhteyksien avaamista ei tarvitse odotella, Niskanen toteaa.

Ymon palvelee Renforsin Rannan yrityksiä yhteyskeskuksen kautta kolmella tavalla: henkilökohtaisesti, puhelimitse ja sähköpostilla. Ymonilaiset ovat yrittäjien kysymyksiä varten tavoitettavissa aina sovittujen palveluaikojen mukaan.

Sujuva ja tilanteiden mukaan joustava yhteistyö vaatii molemminpuolista luottamusta. Niskasen ja Torvisen yhteistyöllä Ymonin kanssa on pitkät perinteet.

- Käytimme Ymonin palveluja jo paperitehtaan aikoina. Ymon on hyvin ammattitaitoinen ja luotettava yritys. Yhteistyömme Renforsin Rannan asioissa lähti hyvin käyntiin ja olemme tyytyväisiä Ymoniin, Torvinen summaa.

- Ymonilaisilta saa sitä, mitä tilaa. Heidän toimintatapansa on määrätietoinen ja systemaattinen, Niskanen sanoo.

Renforsin Ranta on ymonilaisille monin tavoin tuttu. Yritysalueella sijaitsee yksi Ymoninkin toimipisteistä.

- Kiitän Renforsin Rannan vetäjiä siitä, että he tekevät kaikkensa tai vielä vähän enemmänkin, jotta yritysalue kehittyy koko ajan. Asiakkaanamme Renforsin Ranta on edistyksellinen ja muuntautumiskykyinen, ja olemme saaneet yhdessä jo nyt paljon aikaan, sanoo Ymonin toimitusjohtaja Pasi Yliluoma.

Lataa Case PDF-tiedostona tästä.